Norren kaltaisessa innovatiivisessa yhteisössä työskentely on työterveyshoitajalle ainutlaatuinen mahdollisuus. Hoitajana pääset luomaan uutta ja vaikuttamaan omaan työhösi. Asiantuntijuuttasi arvostetaan ja sinua kuunnellaan.
Työterveyshoitajaliiton jäsenkyselyn (2023) tuloksista käy ilmi, että työterveyshoitajien merkittävimpiä kuormitustekijöitä työssä ovat asiakasmäärä, kiire, puutteelliset resurssit ja digitaaliset järjestelmät. Tulostavoitteet nousevat myös yhdeksi kuormitustekijäksi. Norressa laskutus ei perustu suoritteiden määrään eikä hoitajalle aseteta euromääräisiä laskutustavoitteita. Omaa työtä pystyy aikatauluttamaan ja suunnittelemaan joustavasti. Muutosta ja kehitystä Norressa on varmasti paljon samoin kuin uuden opiskelua. Itse näen sen kuitenkin pelkästään myönteisenä ja innostavana. Norressa pyritään siihen, että työterveyshuollon ammattilaisten työaika voitaisiin käyttää mahdollisimman tehokkaasti oikeisiin asioihin.
Työterveyshoitajat tekevät paljon sellaista työtä, jota ei voida kokonaisuudessaan laskuttaa asiakkaalta. Merkittävä osa tästä työstä on erilaista suunnittelutyötä, raporttien laatimista ja muuta kirjaamista. Monelle hoitajalle on muodostunut toimintatavaksi kirjallisten töiden tekeminen työpäivän päätteeksi, kun puhelimet eivät enää soi eivätkä asiakkaat koputtele ovelle. Norren tavoitteena on kehittää järjestelmä, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla sekä meitä ammattilaisia että meidän asiakkaitamme. Tavoitteena on vähentää kirjaamisen määrää ja samalla parantaa raporttien ja tekstien laatua. Asiakkaalle tullaan tarjoamaan helppokäyttöinen järjestelmä, jonka kyselytyökaluilla voi sujuvasti tehdä oman osansa esimerkiksi työpaikkaselvityksestä tai terveystarkastuksista. Järjestelmän kehitystyöhön osallistuvat Norressa myös työterveyshoitajat.
Moniammatillinen työskentely on työterveyshuollossa vakiintunut toimintatapa. Työterveyslääkärin ja työterveyshoitajan työskentely työparina on työterveyshuollon kivijalka niin ennaltaehkäisevässä työssä kuin sairaanhoidossakin. Tätä yhteistyötä voidaan tehdä joustavasti ja kustannustehokkaasti määrittelemällä kunkin vastuut selkeästi ja hyödyntämällä tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia. Työterveystiimiin kuuluu perinteisesti kolmantena ammattihenkilönä työfysioterapeutti, joka tulee jatkossa olemaan merkittävässä roolissa myös Norressa. Työpsykologin ja muiden asiantuntijoiden osalta Norren kumppanuusverkosto on vielä rakentumassa.
Norressa moniammatillisuus on enemmän kuin pelkästään työterveysammattilaisten yhteistyötä. Järjestelmän kehityksen ytimessä ovat koodarit ja myyjät puolestaan hankkivat meille töitä. Viikottaisissa palavereissa ja pitkin työviikkoa kyselemme puolin ja toisin neuvoja ja mielipiteitä. En ole aiemmissa työpaikoissani tehnyt näin laajasti yhteistyötä myyntitiimin tai ohjelmistoasiantuntijoiden kanssa. On ollut erittäin hyödyllistä pohtia työterveyshuollon toimintaa sellaisten henkilöiden kanssa, jotka eivät ole tehneet sitä työkseen. Yhteistyö kehittää omaa ajattelua ja laajentaa sitä. Yhdessä pohtiminen lisää myös yhteishenkeä ja työyhteisön hyvinvointia, joka on Norrelle tärkeä arvo koko toiminnan tavoite.
Norre on 2020-luvun ja tulevaisuuden työpaikka työterveyshoitajalle, joka haluaa oppia uutta ja ravistella rutiineja. Työterveyshuollon toteuttamisessa on paljon mahdollisuuksia, kun vain kuuntelemme asiakkaiden toiveita ja uskallamme tehdä uusia asioita.